Vi bruger cookies til statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookie politik.

Klik "her" for at se vores cookiepolitik.

 

Vores værdier

Vi har i Kernehuset nogle værdier, som vi gerne vil kendes ved, og som vi dagligt arbejder for at leve op til og udvikle - så vi kan give børnene i vores institution et trygt og spændende læringsmiljø

Empati

Det er vigtigt for os at have et hus, hvor der vises omsorg for hinanden både som barn og voksen. Vi hjælper børnene til at lære at trøste og hjælpe hinanden, når det er svært f. eks. i forbindelse med at sige farvel, eller komme ind i en leg, eller hvis man har slået sig. Vi arbejder med at lære børnene at kunne aflæse og forstå hinanden, samt at kunne sig sætte sig ind i et andet barns situation og følelser.

Nærvær

Nærvær handler om at være til stede både psykisk og fysisk, så barnet føler sig set og anerkendt. Vi skal være rollemodeller for børnene og arbejde med nærvær både i en-til-en kontakt, og når man er en del af fællesskabet. For os er nærvær også tryghed. Fx at kunne stole på, at der altid er en voksen, der er der for en, og som hjælper og guider i leg, samvær med andre børn og i konflikter.

Anerkendelse

Anerkendelse har afgørende betydning for børns tilgang til andre mennesker.

Anerkendende pædagogik handler om at styrke det enkelte barns udvikling, blandt andet ved at hjælpe barnet gennem konflikter på en god måde. At få det enkelte barn til at se, at et andet barn er ked af det/har det svært, samt hjælpe barnet til at hjælpe sig selv.

At anerkende barnet og prøve at støtte op om det og dets udvikling. Det handler om at se børnene som de er med hver deres personlighed, kultur, udvikling og vilkår i hverdagen.

Dialog

Dialog handler om at huske både at lytte og svare samt engagere sig personligt og respektfuldt i en samtale med både børn og voksne. At lære at vente på tur i en samtale og anerkende, at andre børn har lige så meget ret til at blive hørt og lyttet til - er vigtigt at lære for et barn. Vi skal respektere hinandens/børnenes holdninger og hjælpe dem til at udtrykke såvel glæde som vrede i en samtale.

Inklusion

Inklusion er at se og anerkende individuelle forskelligheder - både sociale, kulturelle og intellektuelle. Arbejde med at være rummelige og skabe plads til børn med særlige behov, så de føler sig inkluderet og er en del af fællesskabet. Inklusion er også at se på styrker frem for svagheder og fortælle den gode historie. Arbejde med fokus på trivsel og udvikling i forhold til den børnegruppe, man har lige nu.

Fællesskaber

Vi skaber dynamiske fællesskaber i huset for både små og store. Det er vigtigt, at børnene lærer at begå sig med hinanden og danne venskaber med børn på deres stue og på tværs i huset. Der skal være plads til at være barn, til at lege og have det sjovt. Vi skal skabe gode oplevelser, på stuerne og på tværs i huset, som er med til at udvikle børnenes samvær med hinanden. Vi arbejder med at fremme ansvarligheden overfor hinanden i fællesskabet og at skabe plads til alle, uanset deres kultur og sociale baggrund.